In het weekend van 17 & 18 Augustus 2019 heeft de eerste meeting van de Stichting Nederlandse Vrouwen in de Luchtvaart (SNVL) op “Seppe” (Breda International Airport, BIA) plaats gevonden.
Ondanks het weer hebben wij van veel van de geplande activiteiten kunnen genieten.
Echter hebben wij voortijdig paragliding, ballonvaren en parachute springen moeten afzeggen. Deze vragen meer logistiek en inzet van materiaal en personen terwijl de metro helemaal niet toereikend was.
Een aantal piloten hebben, terecht, geen risico willen lopen om op BIA eventueel gestrand te raken. Ze zijn daardoor niet gekomen.
De paragliders en zweefvliegers zijn met hun “opgevouwen” materiaal in of achter hun auto’s gekomen.
Zaterdag kwamen langzamerhand de deelnemers later dan verwacht, daar weer wegens een onaantrekkelijke meter.
Als mijn informatie goed is, heeft de Directeur van BIA, Jan Voeten, de regionale krant over ons evenement getipt. Rond 11:00u kwamen een journalist en een fotograaf van BNdeStem informatie inwinnen (het artikel staat hieronder) Jammer genoeg was de groep deelnemers toen nog niet compleet.
Tussen de buien door heeft Wil Kisters aangeboden om enkele vluchten met de Robin te maken zodat diegenen die nog nooit in een sportvliegtuig hadden gevlogen de kans konden krijgen daarmee kennis te maken. Vier paraglider zijn hem daarvoor zeer dankbaar.
Voor het zweefvliegen was het weer nog te kritisch, maar Jaap Leguijt, Jos van Valkengoed en Ron Stevens hebben hun zweefvliegtuig, een Janus CT, gedeeltelijk uit de aanhangwagen gehaald en iedereen van gedetailleerde uitleg over zweefvliegen voorzien.
In de zelfde periode heeft Joanne van den Berg ook, met haar paraglider zeil, een demo en uitleg over hoe het in zijn werk gaat.
Daartussen hebben wij het Vliegend Museum Seppe bezocht. Tussen de uitleg over de verschillende aanwezige luchtwaardige vliegtuigen heeft Jan van Huuksloot ook uitgebreid uitleg gegeven over zijn Messerschmitt 109 in restoratie proces.
Verder heeft Monique van Tilborg een PowerPoint Presentatie over “Vintage Aircraft”, staartwiel vliegtuigen etc… gegeven
Rond 18:00u zaten wij gezellig rond en wel voorzien warm buffet en om 20.00u werden wij in de oudste sterrenwacht van Nederland verwelkomd voor een zeer interessante rondleiding waarna wij nog gezellig daar bij een drankje de dag afrondden.
De volgende dag om 9:30u ’s ochtends hadden wij bij de Basiliek van Oudenbosch voor een rondleiding afgesproken. Dit bijzondere gebouw is een replica op kleine schaal van St Pieter in het Vaticaan.
In de middag begon het weer mee te willen werken… Kirsten Shugard is dan weer gekomen om het zweefvliegtuig omhoog te slepen. Dankzij haar medewerking en die van Jaap en Ron hebben nog vijf deelnemers met het zweefvliegen kennis kunnen maken. Hun enthousiasme, zoals met het motorvliegen, is bijna niet te beschrijven!
Al met al kunnen wij naar een succesvol en gezellig weekeind terugkijken.
Het aantal deelnemers aan dit weekeind staat echter boven de 16 geregistreerd. Een aantal belangstellenden zijn ook nog erbij gekomen zonder dat wij ze hebben genoteerd.
Ons doel is uiteindelijk behaald: de luchtvaart aan een breder publiek te laten kennen en een uitwisseling onderling van de verschillende luchtsporten.
Wij waren zeer geïnteresseerd door het bezoek van een jonge vrouw met haar vader (piloot). Zij was geïnteresseerd om te gaan vliegen maar had nooit “gedurfd” om er verder mee te gaan. Zij was nu aangetrokken doordat het een vrouwen initiatief was en ze gaat er nu verder mee.
Zoals Jan Voeten, Directeur van het vliegveld, aangaf, met een ratio van 93% mannen en 7% vrouwen in de luchtvaart, heeft dit evenement, op vrouwen gericht, ondanks het weer, een waar succes geboekt! Zou men zoiets voor mannen (93%) willen organiseren, zou men meer dan 200 deelnemers moeten verwachten… hij betwijfelde dat dit te behalen zou zijn…
Wij kijken uit naar de volgende editie van ons evenement, volgend jaar. Aangezien de hoeveelheid toezeggingen voor volgend jaar hopen wij op een nog groter succes
Aldus… tot volgend jaar!
Met dank aan:
In willekeurige volgorde:
Jan Voeten, Directeur BIA, voor zijn tips, advies, connecties, etc
André Oremus, voorzitter van het VliegClub Seppe en het bestuur, voor het spontane aanbieden van de locatie.
Wil Kisters en zijn vrouw Monique voor het feliciteren van de vluchten in de Robin. (het sportvliegtuig).
Jaap Leguijt, Ron Stevens en Jos van Valkengoed voor het belangeloze ter beschikking stellen van hun zweefvliegtuig en hun tijd.
Kirsten Shugard voor het slepen van het zweefvliegtuig voor een sponsortarief.
Erik van Tilborg voor zijn assistentie gedurende het hele weekeind.
Sponsering:
Breda International Airport: voor de landingen
Hotel de Reiskoffer: speciale overnacht tarieven
Een klein idee van het motorvliegen op 17 Augustus 2019
Onder donker regen wolken Onder donker regen wolken Dolgelukkige SNVL deelneemsters met de piloot Dolgelukkige SNVL deelneemsters, na de vlucht Dolgelukkige SNVL deelneemsters
Een klein idee van het parapenten op 17 Augustus 2019
Een klein idee van het zweefvliegen op 18 Augustus 2019
Inaugural meeting 2019